![](https://blog.mgk.hr/wp-content/plugins/phastpress/phast.php/c2VydmljZT1pbWFnZXMmc3JjPWh0dHBzJTNBJTJGJTJGYmxvZy5tZ2suaHIlMkZ3cC1jb250ZW50JTJGdXBsb2FkcyUyRjIwMjIlMkYwOSUyRjFfMDAwMS1jb3B5LSUyNUUyJTI1ODAlMjU5My1rb3BpamEuanBnJmNhY2hlTWFya2VyPTE2NjI1Mzk2MTYtNjc3MjEmdG9rZW49YzE1ZGExYTc2NzJkNjdmMg.q.jpg)
GMK-IKMP-11296
Zbirke karata i građevinskih nacrta mogu se pronaći u knjižnicama i muzejima a najviše arhivima. Razdoblje međuratne moderne u pravilu je dobro zastupljeno, nacrti se nalaze u privitku lokacijskih i građevinskih dozvola pa je na njima iskazano konačno odnosno odobreno stanje projekta.
Skup nacrta građevinske tvrtke Ing. Nikola Marić koji je oko 1986. prispio u Gradski muzej Karlovac izravno iz projektanstkog ureda bitno je drukčiji jer pruža uvid u projektanstki odnosno kreativni proces. Naime, spomenute je godine prodana obiteljska kuća s poslovnicom (Bencetićeva 5) vodećeg karlovačkog graditelja međuratnog razdoblja Nikole Marića koji je 1948. s obitelji preselio u Zagreb. Kupivši kuću od Marićeve djece, novi vlasnici su na tavanu zatekli zaostalu poslovnu građu koja je, posredstvom tadašnjeg gradskog ureda za urbanizam, darovana Gradskom muzeju Karlovac a danas je dio Zbirke karata, nacrta i planova.
Riječ je o radnom materijalu na paus-papiru koji dokumentira glavninu Marićevih projekata u razdoblju od 1923. do 1946., što gotovo u potpunosti omeđuje njegovu karijeru samostalnog poduzetnika.
Najveće reprezentativno ostvarenje Marićeve tvrtke je novogradnja crkve sv. Antuna u Dugoj Resi, o čemu svjedoči dvadesetak nacrta nastalih u razdoblju od 1933. do 1939. Ova crkva, smještena na nevelikoj parceli između Jozefinske ceste i željezničke pruge, najveće je i prilično usamljeno ostvarenje međuratnog sakralnog graditeljstva u široj okolici.
![](https://blog.mgk.hr/wp-content/plugins/phastpress/phast.php/c2VydmljZT1pbWFnZXMmc3JjPWh0dHBzJTNBJTJGJTJGYmxvZy5tZ2suaHIlMkZ3cC1jb250ZW50JTJGdXBsb2FkcyUyRjIwMjIlMkYwOSUyRm11emVqLTMyXzAwMDEtMTAyNHg4NDIuanBnJmNhY2hlTWFya2VyPTE2NjI1NDEwOTctMTIzODA4JnRva2VuPTNlZWYwMGVlMTZiODY1NjY.q.jpg)
GMK-IKMP-11294
Marićeva tvrtka izradila je nekoliko prijedloga izgleda buduće crkve. Među odbijenim prijedlozima je i jedan izdanak “međunarodnog stila”, prepoznatljiv po ogoljenim geometrijskim oblicima i ravnom krovu.
![](https://blog.mgk.hr/wp-content/plugins/phastpress/phast.php/c2VydmljZT1pbWFnZXMmc3JjPWh0dHBzJTNBJTJGJTJGYmxvZy5tZ2suaHIlMkZ3cC1jb250ZW50JTJGdXBsb2FkcyUyRjIwMjIlMkYwOSUyRjFfMDAwMS1jb3B5LTEwMjR4NjI5LmpwZyZjYWNoZU1hcmtlcj0xNjYyNTQwMjg0LTc1OTQwJnRva2VuPWZkYmYzM2FjMmVhZGJhMzU.q.jpg)
GMK-IKMP-11296
Odabrana je jedna od inačica koja se po svojem shvaćanju stila i uporabe povijesnih (ranokršćanskih) oblika ugleda na dvadesetak godina stariju scrkvu sv. Blaža koju je u Zagrebu projektirao Viktor Kovačić.
![](https://blog.mgk.hr/wp-content/plugins/phastpress/phast.php/c2VydmljZT1pbWFnZXMmc3JjPWh0dHBzJTNBJTJGJTJGYmxvZy5tZ2suaHIlMkZ3cC1jb250ZW50JTJGdXBsb2FkcyUyRjIwMjIlMkYwOSUyRjMyXzAwMDEtY29weS0xMDI0eDcxNy5qcGcmY2FjaGVNYXJrZXI9MTY2MjU0ODA2Ny04MjcxNSZ0b2tlbj01OGE5MzM1NDlkYTIxYWZl.q.jpg)
GMK-IKMP-11295
Projektiranje ove crkve bijaše veliki izazov. Njezin položaj je, naime, vrlo nepovoljan za gradnju a naslijeđen od prijašnje crkvene građevine, pri čemu je poštovana tradicionalna orijentacija svetišta prema istoku. To znači da je svetište okrenuto prema cesti a da je njemu nasuprot ulaz okrenut prema željezničkoj pruzi! Kao glavna komunikacija nametnuo se bočni ulaz, ispod zvonika. S dvije se strane otvara dobar pogled na crkvu pa je njezino oblikovanje ondje otvorenije i razrađenije nego s preostale dvije strane. Cjelina se, stoga, doima nekako kompromisno, kao da je tek dopla ostvarena tema upisivanja križa u skoro kvadratnu osnovu, inače cjelovito ostvarena u zagrebačkoj crkvi sv. Blaža.
![](https://blog.mgk.hr/wp-content/plugins/phastpress/phast.php/c2VydmljZT1pbWFnZXMmc3JjPWh0dHBzJTNBJTJGJTJGYmxvZy5tZ2suaHIlMkZ3cC1jb250ZW50JTJGdXBsb2FkcyUyRjIwMjIlMkYwOSUyRjMxXzAwMDEtYy5qcGcmY2FjaGVNYXJrZXI9MTY2MjU0ODMyMS00MTA3OSZ0b2tlbj1kNGU5ZjIyNmZhNWQzMWRh.q.jpg)
GMK-IKMP-11298
S reprezentativnih strana, razlika u razini parcele i ceste obrađena je kao rustični podzid sa stubištima.
![](https://blog.mgk.hr/wp-content/plugins/phastpress/phast.php/c2VydmljZT1pbWFnZXMmc3JjPWh0dHBzJTNBJTJGJTJGYmxvZy5tZ2suaHIlMkZ3cC1jb250ZW50JTJGdXBsb2FkcyUyRjIwMjIlMkYwOSUyRjAxXzAwMDYtY29weS0lMjVFMiUyNTgwJTI1OTMta29waWphLTgzMngxMDI0LmpwZyZjYWNoZU1hcmtlcj0xNjYyNTUwMTAzLTg4MzQ4JnRva2VuPTEyMGMxYjBlNmViYTY1NzI.q.jpg)
GMK-IKMP-11293
![](https://blog.mgk.hr/wp-content/plugins/phastpress/phast.php/c2VydmljZT1pbWFnZXMmc3JjPWh0dHBzJTNBJTJGJTJGYmxvZy5tZ2suaHIlMkZ3cC1jb250ZW50JTJGdXBsb2FkcyUyRjIwMjIlMkYwOSUyRm5vLTQzLURTQ18wNzM5LWNvcHktNzIzeDEwMjQuanBnJmNhY2hlTWFya2VyPTE2NjI1NDk4NzQtODM4MDEmdG9rZW49NDM0ZDNiMWYyYmUwZDcyOA.q.jpg)
Više inačica oltara (ostvarena je nažalost ona najslabija a napuštena su tri prijedloga da se u razmjerno velikom mjerilu primjeni komponiranje analogno samoj arhitekturi) i klupa potpisuju Nikola Marić odnosno njegov zaposlenik Ivan Ivanko.
![](https://blog.mgk.hr/wp-content/plugins/phastpress/phast.php/c2VydmljZT1pbWFnZXMmc3JjPWh0dHBzJTNBJTJGJTJGYmxvZy5tZ2suaHIlMkZ3cC1jb250ZW50JTJGdXBsb2FkcyUyRjIwMjIlMkYwOSUyRjlfMDAwMS1jb3B5LSUyNUUyJTI1ODAlMjU5My1rb3BpamEtMTAyNHg3NDIuanBnJmNhY2hlTWFya2VyPTE2NjI1NTA0ODctNzUyMDImdG9rZW49ZTgwNGM0YjcyMTU4MzBkYg.q.jpg)
GMK-IKMP-11306
![](https://blog.mgk.hr/wp-content/plugins/phastpress/phast.php/c2VydmljZT1pbWFnZXMmc3JjPWh0dHBzJTNBJTJGJTJGYmxvZy5tZ2suaHIlMkZ3cC1jb250ZW50JTJGdXBsb2FkcyUyRjIwMjIlMkYwOSUyRjhfMDAwMS0xMDI0eDc4OS5qcGcmY2FjaGVNYXJrZXI9MTY2MjU1MDU0NC04MDI0MiZ0b2tlbj1kYjA2ZDcyYjVjN2Y5MDUy.q.jpg)
GMK-IKMP-11308
![](https://blog.mgk.hr/wp-content/plugins/phastpress/phast.php/c2VydmljZT1pbWFnZXMmc3JjPWh0dHBzJTNBJTJGJTJGYmxvZy5tZ2suaHIlMkZ3cC1jb250ZW50JTJGdXBsb2FkcyUyRjIwMjIlMkYwOSUyRjE5XzAwMDEtMS5qcGcmY2FjaGVNYXJrZXI9MTY2MjU1MTE5NC0xMzA0NyZ0b2tlbj0zZGI3MWQwYzBmM2Q4NmQ4.q.jpg)
GMK-IKMP-11309
![](https://blog.mgk.hr/wp-content/plugins/phastpress/phast.php/c2VydmljZT1pbWFnZXMmc3JjPWh0dHBzJTNBJTJGJTJGYmxvZy5tZ2suaHIlMkZ3cC1jb250ZW50JTJGdXBsb2FkcyUyRjIwMjIlMkYwOSUyRm5pa29sYS1tYXJpYzItMDAxLmpwZyZjYWNoZU1hcmtlcj0xNjYyNTUyMTk3LTM5Mzk3JnRva2VuPThjMjg2OTg5NmVmODA0YmY.q.jpg)
Kostajnički Majur 18. ožujka 1896. – Zagreb 22. siječnja 1981.
***
Literatura:
Čulig, Igor. 2011. Iz modernog Karlovca: nacrti iz građevinske tvrtke Nikole Marića kao osnova za pogled u modernističku izgradnju od 1923. do 1946. godine. Katalog izložbe. Gradski muzej Karlovac. Karlovac
Čulig, Igor. 2014. Inženjer Nikola Marić: tehnička poslovnica za stambeno, javno i industrijsko. V. međunarodna konferencija o industrijskoj baštini: zbornik radova. Ur. Palinić, Nana. Pro torpedo. Rijeka. 531-544.
.